ورق شادولاین چیست؟

ورق شادولاین پروفیل‌ رنگی ساخته ‌شده از فولاد گالوانیزه میباشد که دارای سطح موجدار و زاویه ‌دار است. اگر از رو به‌ رو به این پروفیل‌ نگاه کنید، طرحی شبیه به ذوزنقه یا سینوسی در مقطع برش ‌خورده این ورق‌ مشاهده خواهید کرد. ورق شادولاین در واقع شکل تکمیل یافته ‌ای از ورق ‌های راه ‌راه است که حدود 100 سال می ‌باشد در اروپا شناخته‌ شده است.دلیل نام ‌گذاری ورق شادولاین این است که عمدتاً به ‌عنوان سایه ‌بان از آن‌ استفاده می ‌شود و در برابر نور خورشید طیف رنگی چشم‌ نوازی نشان می‌ دهند. هرچند که کاربرد این ورق‌ صرفاً به ‌عنوان سایبان محدود نمی ‌باشد، اما به ‌عنوان پوشش‌ های سقفی ایجاد کننده سایه، متداول ‌تر هستند.

امروزه از ورق‌ شادولاین عمدتاً در پوشش سقف ‌ها در مناطق دارای بارندگی استفاده می ‌شود. این ورق‌ را هم می ‌توان تنها و به ‌صورت پروفیل استفاده کرد و هم می ‌توان با قرار دادن عایق ‌هایی مثل آزبست، پشم ‌شیشه و پشم سنگ به‌ عنوان عایق و یا به ‌صورت ساندویچ پانل سقفی استفاده کرد.

 

ویژگی های ورق شادولاین چیست؟

  • روی اندود

 از ویژگی های بارز ورق شادولاین، روی اندود کردن آن است. ورق های فولادی گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم هستند.در واقع به ورقی که روی اندود باشد، ورق گالوانیزه نیز گفته می‌شود. در حقیقت با توجه به آسیپ‌پذیر بودن ورق‌های فولادی، با استفاده از پوشش فلز روی Zn ورق گالوانیزه بوجود می‌آید تا مقاومت به خوردگی آن افزایش یابد.

  • رنگی بودن

بعد از آنکه با فرآیند روی اندود کردن، ورق‌های گالوانیزه بوجود آمدند، برای بهبود عملکرد و زیبایی بر روی آنها پوشش رنگی داده می‌شود. در حقیقیت با ایجاد پوشش رنگ الکترواستاتیک بر روی ورق گالوانیزه علاوه بر بهبود عملکرد آن در برابر خوردگی، زیبایی ظاهری آن هم افزایش می‌یابد.

  • موج دار

 ورق گالوانیزه به دلایل یا مصارف خاصی، با طرح های گوناگونی مانند ذوزنقه ای، کرکره ای یا سینوسی خمکاری می شود. این ورق ها معمولا در سقف های شیروانی، یا سقف سوله ها کاربرد دارند و خمکاری آن ها نیز برای انتقال بهتر آب باران یا برف از روی سقف به سمت زمین است.

ورق شادولاین چیست؟

رنگ های رایج ورقه شادولاین

رنگ سفید رال 9016،رنگ قرمز قرمز رال 3000،رنگ آبی نیسانی رال 5015،رنگ زرد رال 1023،رنگ پرتقالی رال 1028،رنگ سبز رال 6024،رنگ نارنجی رال 2003،رنگ قهوه‌ای رال 8004،رنگ قهوه ای سوخته رال 8017،رنگ بنفش رال 4005،رنگ صورتی رال 4003،رنگ کرم رال 1015.

 

کاربری ورقه های Shadow line چیست؟

  • مقاومت و دوام بالا در برابر تغییر رنگ.
  • این ورق‌‎ها بر اثر تغییرات جوی و آب و هوایی دچار شکستگی نمیشوند.
  • این ورقه ها مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی مانند باد و باران دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر ضربه‌ و فشارهای بالایی دارد به همین جهت برای ساختمان‌های ضدزلزله بسیار مناسب هستند.

 با وجود عملیات گالوانیزاسیون و رنگ کاری که بر روی آنها انجام شده وزن سبکی دارد،به همین جهت منتقل نمودن آنها به پشت بام  و جابه جایی آن ها به سهولت انجام میپذیرد

 

ابعاد های ورقه شادولاین چگونه است؟

  • عرض ورق شادولاین

 100 تا 125 سانتی‌ متر پیش از عملیات رول فرمینگ و خم‌کاری ورق و همچنین  90 تا 115 سانتی‌ متر پس از عملیات رول فرمینگ و خم‌کاری ورق.

  • ضخامت های ورق شادولاین

 از 0.3 تا 0.7 میلی‌متر

  • وزن ورق شادولاین چقدر است؟

 وزن ورق شادولاین براساس ضخامت، متراژ طولی و جنس سطح رویین متفاوت خواهد بود اما بصورت کلی می‌توانیم بگوییم که وزن هر متر ورق شادولاین حدود 5 کیلوگرم است.

  • طول ورق شادولاین چقه مقدار می باشد؟

 کارخانه‌های تولیدکننده ورق شادولاین این توانایی را دارند که طول ورق را مطابق با میل و سفارش مشتری اندازه‌گیری کنند و برش بزنند.

کاربری ورقه های Shadow line چیست؟

 ورقه شادولاین چه کاربرد هایی دارد؟

  •  سقف‌ های شیروانی
  • ساخت اتاقک‌ های فلزی
  • ساخت سقف‌ و دیوارهای کاذب
  • ساخت سایه‌بان، پارکینگ و کارگاه
  •  پارتیشن‌ بندی سالن‌ های کارخانه یا کارگاه

 

تنها ضعف ورقه شادولاین چیست؟

ورق شادولاین تنها یک ضعف نسبت به سایر ورق‌ های مشابه در بازار دارد. به دلیل استفاده از فولاد گالوانیزه و رنگ کوره‌ ای در تولید ورق‌ شادولاین این ورق دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر ورق ‌های شیروانی است. ضمن اینکه فرایند تولید ورق شادولاین زمان ‌بر تر بوده و هزینه تولید را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. از سوی دیگر، در تولید ورق‌ شادولاین از رنگ‌ های استاندارد استفاده می ‌شود که موجب بالا رفتن قیمت نهایی محصول می ‌گردد. در نظر داشته باشید که طول عمر این ورق‌ انقدر بالا است که نیاز به تعویض ندارد و هزینه اولیه برای نصب این ورق‌، در طول زمان استفاده جبران خواهد شد

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0